Bezpieczeństwo przede wszystkim - czyli jak zadbać o swoją bazę danych

Autor: Kacper Wiśniowski

Kategoria: Serwis Artykuł opublikowano w CX News nr 4/54/2015

Szanowni Państwo,
 
istnieje duża szansa, że spotkaliście się kiedyś z problemem awaryjności systemów komputerowych. Zapewne słyszeliście o kimś, komu niesforny komputer spłatał figla, psując się w najmniej odpowiednim momencie, bądź co gorsza, sami doświadczyliście tej niemiłej niespodzianki, kiedy zamiast pulpitu ukazał się Wam dumnie niebieski ekran pełen dziwnych informacji... Tak, najprawdopodobniej dysk twardy odmówił posłuszeństwa, znudzony kręceniem i odczytywaniem danych. 

Z badań znalezionych w sieci wynika, że w ciągu pierwszych trzech lat pracy awarii ulega ok. 10% dysków twardych, z czego większość, co ciekawe w pierwszym i trzecim roku. Cztery lata pracy to już 20% awaryjnych egzemplarzy, a szacunkowa wartość po 6 latach to już 50%. Co dzieje się z informacjami? Często ich odzyskanie jest możliwe, na pewno niełatwe, ale wykonalne. Niestety zdarza się i tak, że ważne dla nas dane zostają utracone bezpowrotnie... 

Rozpoczynamy cykl artykułów, które pomogą Państwu zatroszczyć się o bazy danych mieszczące się w Waszych komputerach. W kilku częściach przedstawimy jak dokonać archiwizacji baz danych w poszczególnych systemach przechowujących dane pacjentów i historię ich diagnostyki. 

W tym numerze zajmiemy się danymi gromadzonymi w komputerze do perymetru AP100, AP200 bądź AP300 firmy Frey. 

Eksport
Oprogramowanie urządzenia daje dwie możliwości wykonania kopii zapasowej bazy danych. Pierwsza z nich – Export, jest dostępna z menu głównego (fot. 1A). 
 
Wybranie opcji Export, pozwala wykonać kopię zapasową danych pacjentów i ich badań. Dane te mogą być również przenoszone między urządzeniami tego samego typu. Aby wyeksportować wszystkie dane znajdujące się w systemie należy zaznaczyć opcję (fot. 1B). 

Program, jako następny krok, poprosi o podanie nazwy pliku, może to być dowolna nazwa, ale powinna ona jednoznacznie określać swoją zawartość – przykładowo ‘pacjenci’. 

Przed zapisaniem pliku z danymi sugerujemy utworzyć nowy folder, który w nazwie będzie zawierał datę utworzenia archiwum. Pomoże to Państwu w późniejszym terminie rozróżniać między sobą archiwa tworzone wraz z upływem czasu. 

Po potwierdzeniu wykonania operacji przyciskiem ‘Zapisz’ program rozpocznie operację eksportowania, po czym wyświetli ekran podsumowujący, w którym zawarte są informacje o ilości przetworzonych elementów (fot. 1C). 

Efektem działania eksportu jest nowo powstały plik o rozszerzeniu .vex, który należy przenieść w bezpieczne miejsce poza dysk lokalny. 

Druga opcja w oprogramowaniu to Archiwizacja. Jest ona dostępna w menu serwisowym (bez hasła dostępu) w jednej z zakładek: 
 
Archiwizacja
 

W tym przypadku, mamy możliwość wymuszenia archiwizacji na dysku lokalnym, na płycie CD lub na serwerze. Sugerujemy wykonanie archiwizacji w danej lokalizacji i wybór jako miejsce docelowe dysku zewnętrznego lub pamięci masowej USB, w celu przeniesienia danych poza lokalny dysk HDD. 

Po wprowadzeniu nazwy pliku, potwierdzeniu przyciskiem ‘Zapisz’ otrzymujemy potwierdzenie z nazwą utworzonego archiwum. Wymieniony, nowo powstały plik *.vbk, jest interesującym nas archiwum i należy umieścić go w bezpiecznym miejscu. Przywrócenie danych po ewentualnej awarii odbywa się za pomocą funkcji ‘Odzyskaj z danej lokalizacji’ i wskazaniu pliku z archiwum. 

Dodatkowo, proszę zauważyć, że w zakładce Archiwizacji mamy możliwość ustawienia automatycznego wykonywania kopii zapasowej w dowolnym odstępie czasu. 

Różnica między Exportem a Archiwizacją ujawnia się przy przywracaniu do bazy danych. Import pliku .vex (utworzonego przez Export) dodaje dane do bazy danych, natomiast odtworzenie bazy danych za pomocą zakładki Archiwizacja kasuje całą dostępną aktualnie bazę i nadpisuje informacje zawarte w pliku .vbk. 

Podsumowując zawarte powyżej informacje, zakładając, że dane nie będą przenoszone między urządzeniami tego samego typu, sugerujemy cykliczne korzystanie z opcji Archiwizacja w danej lokalizacji, kopiowanie tworzonych plików *.vbk i umieszczanie ich w folderach określających datę ich utworzenia, najlepiej poza lokalnym komputerem. 

Cała operacja utworzenia kopii zapasowej trwa mniej niż minutę. Im częściej będziecie Państwo tworzyć kopię zapasową bazy danych, tym mniej danych ulegnie zniszczeniu w razie awarii komputera. 

W kolejnych numerach przedstawimy krok po kroku jak wykonać archiwizację i w sytuacji awaryjnej przywrócić bazę danych m.in. w ultrasonografie EyeCubed firmy Ellex, wideodermatoskopie FotoFinder i systemach firmy Optos (OCT, funduskamera 200TX). 

W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości, zachęcam do kontaktu z działem serwisu firmy Consultronix. Chętnie udzielimy wskazówek dotyczących archiwizacji baz danych.



Ostatnio opublikowane artykuły w kategorii Serwis:

Archiwizacja bazy danych tylko dla użytkowników EyeCubed™ firmy Ellex

Kontynuując cykl artykułów dotyczących zabezpieczania danych w urządzeniach z naszej oferty, pragnę przedstawić kolejnego bohatera – USG EyeCubed™ firmy Ellex. Od kilku lat EyeCubed™ należy do liderów na rynku medycznym w dziedzinie ultrasonografii okulistycznej. Jego główną zaletą jest doskonała jakość obrazu. Jednak, jak wszyscy wiemy, dobrej jakości zdjęcia zajmują dużo pamięci na dysku komputerowym, co prędzej czy później prowadzi do jej zapełnienia. Warto więc poznać sposoby archiwizowania bazy danych na dyskach zewnętrznych, w celu zachowania płynności użytkowania. 

Archiwizacja bazy danych w stacji diagnostycznej VX120 firmy VISIONIX

W obecnym numerze naszego magazynu CX News, pragnę kontynuować cykl artykułów dotyczących zabezpieczania danych w urządzeniach zainstalowanych w Państwa klinikach. Opisaliśmy już perymetr firmy Frey, wideodermatoskop firmy FotoFinder oraz rodzinę urządzeń Optos. Przyszedł czas na flagowy produkt w naszej ofercie z zakresu diagnostyki okulistycznej, a mianowicie stację diagnostyczną VX120/130 firmy Visionix. 

Archiwizacja badań pacjentów i struktura bazy danych w systemach 200TX i Daytona firmy Optos

W ostatnich numerach naszego czasopisma strony serwisowe zostały poświęcone tematyce archiwizacji danych w perymetrach i wideodermatoskopach, które znajdują się w naszej ofercie. Dzisiaj chciałbym Państwu przybliżyć sposób, w jaki danymi pacjentów gospodarują systemy 200TX oraz Daytona firmy Optos.

Licencja na oprogramowanie FotoFinder - czyli dlaczego warto dbać o aktualizację?

Firma FotoFinder od jesieni ubiegłego roku sprzedaje wideodermoskopy wraz z nowym oprogramowaniem o nazwie Universe. Oprócz, widocznej na pierwszy rzut oka, zmiany szaty graficznej, oprogramowanie dostosowano m.in. do najnowszych serwerów baz danych. Dodatkowo w ofercie firmy FotoFinder pojawił się nowy produkt pozwalający na nieustanny rozwój zainstalowanego oprogramowania Universe. Otóż od stycznia 2015 roku, każdy dermoskop zakupiony w firmie Consultronix posiada roczną licencję, pozwalającą na aktualizowanie oprogramowania do najnowszej wersji. To istotne, głównie ze względu na fakt, iż firma FotoFinder zobowiązała się do co najmniej jednej znaczącej aktualizacji w ciągu roku, stawiając sobie za cel, aby każdy ich system ewoluował wraz ze zmieniającymi się potrzebami dermatologii. Co dokładnie daje nam taka licencja? Oto jej główne zalety: