CX Art - Tworzymy Galerię Młodej Sztuki

Autor: Krzysztof Smolarski

Kategoria: Kultura i nauka Artykuł opublikowano w CX News nr 2/70/2021

Pandemia trwa już drugi rok i dla niektórych środowisk jest katastrofalna w skutkach. Ucierpiała cała branża około turystyczna, wystawiennicza, ale też np. producenci pasz. Okazuje się, że ponad 40% kurczaków było kupowanych przez restauracje – restauracje stanęły, co pociągnęło w dół także producentów karm dla zwierząt. Takie przykłady można by mnożyć. Jedną z najbardziej dotkniętych lockdownem grup są artyści i oczywiście nie mam na myśli Zenka M., bo... nie, Maryli R., bo jej bieda w oczy nie zajrzy, czy artystów serialowych - ci mają się lepiej niż przed pandemią. 

Nie chcę używać wielkich słów, ale jedną z powinności biznesu jest solidaryzm społeczny i proszę tego absolutnie nie mylić z żadną formą rozdawnictwa. Staramy się w Consultronix szukać sposobów, które z jednej strony rozwiążą jakiś problem, z drugiej są korzystne dla firmy, a z trzeciej mają szansę rozwinąć się w trwały, większy projekt. Taką inicjatywą jest CX Art. Wspólne przedsięwzięcie Consultronix, Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Miesięcznika „Kraków”. Raz na kwartał dziekan Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP ogłasza nabór prac na konkurs CX Art. Następnie jury złożone z Komisji Wydziałowej Wydziału Malarstwa, a ze strony Consultronix - Danuty Ney Smolarskiej, absolwentki tejże uczelni, wybiera dwie prace. Po stronie Akademii koordynatorem projektu jest dr hab. Marcin Kowalik, prof. ASP. Na koniec firma zakupuje zwycięskie obrazy do swojej galerii. Oprócz wymiaru finansowego konkursu, który dla studentów ostatnich lat ma niebagatelne znaczenie, chyba jeszcze ważniejszy jest wymiar promocyjny. Otóż w Miesięczniku „Kraków” pojawiają się sylwetki młodych twórców, których obrazy zostały wybrane. W pierwszej edycji naszego konkursu laureatkami zostały dwie niezwykle uzdolnione Panie - Weronika Świętek i Anna Zuzela. 

Każdego roku na wiosnę w najbardziej prestiżowej w Krakowie Starmach Gallery będzie organizowana wystawa prac ubiegłorocznych laureatów. Jestem przekonany, że w ramach projektu CX Art uda nam się wypromować twórców na miarę Sasnala, a nas i odwiedzających firmę gości będą cieszyć wspaniałe dzieła sztuki w naszej CX Galerii. Serdecznie zapraszam na strony młodych artystek, może też zakupicie jakiś ciekawy obraz? Artysta, żeby się rozwijać, musi znajdować nabywców na swą twórczość. Wszyscy Państwo oczywiście pamiętacie, że Van Gogh sprzedał za życia tylko jeden obraz i to własnemu bratu. Zatem niech żyją artyści, bądźmy ich braćmi. ♦



Ostatnio opublikowane artykuły w kategorii Kultura i nauka:

Influencerka

Do napisania tego tekstu skłoniła mnie taka oto informacja: „nasza 15-letnia córka całkiem nieźle się urządziła, jest influencerką, ma 160 tys. followersów i od samych tylko firm kosmetycznych co tydzień dostaje parotysięczne prezenty, byle by tylko tą, a nie inną szminką przed kamerką usmarowała sobie usta". Zacząłem drążyć temat i okazało się, że aby dziś stać się autorytetem dla 160 tysięcy nastolatków, należy najpierw przez parę lat coś trenować, na przykład taniec albo pływanie, a gdy już się znudzi, zacząć gwałtownie odrabiać zaległości imprezowe, by wreszcie z pomocą rodziców przestać ćpać i skończyć szkołę podstawową - podziwu godny sukces!!!

Czysta Wisła - Why Not

Pandemia pokazała jasno, jak negatywny wpływ na planetę ma globalna gospodarka. Przyszedł czas walki o poprawę warunków naszego wspólnego środowiska naturalnego. Jako Fundacja Why Not chcemy aktywnie się w nią włączyć. Stąd projekt związany z Wisłą, największą dziką (nieuregulowaną) rzeką w Europie. Najwyższy czas, by rozpocząć systematyczne działania, dążące do poprawy czystości jej wód. 

Czysta Wisła - Why Not - Dr hab. Andrzej Woźnica

Celem wyprawy było przyjrzenie się całej Wiśle i zebranie danych na temat jakości i ilości wód na całym jej przebiegu. Obecnie woda z rzeki jest pobierana i badana tylko w ok. 20 stałych punktach, ale my w trakcie spływu, w ramach akcji „Czysta Wisła – Why Not”, analizowaliśmy ją co kilometr na jej całej ok. 1000-kilometrowej długości. Już po przepłynięciu pierwszych odcinków naukowcy zauważyli sterty śmieci. Zaobserwowaliśmy niesamowitą ilość plastiku wyrzuconego w różnych miejscach. ♦

Czysta Wisła - Why Not - Dr hab. Damian Absalon

Nasze badania są unikatowe, ponieważ jesteśmy w stanie zatrzymać rzekę w jednym kadrze, w krótkim czasie. Ich idea jest taka, że chcemy pokazać hot spoty, czyli miejsca najbardziej zagrożone i zanieczyszczone. Czasami na punktach monitoringowych nie widać, kto jest odpowiedzialny za to, że na danym odcinku rzeki jakość wody jest taka kiepska. ♦ 

Czysta Wisła - Why Not - Agnieszka Sotoła

Akcja „Czysta Wisła - Why Not” od razu mnie zainteresowała. Czemu? Po okresie pandemicznej izolacji wreszcie coś się dzieje, mamy szansę na spotkania towarzyskie, a ja lubię ludzi! Do tego bliska mi jest kwestia ochrony środowiska i jestem przekonana, że trzeba o tym mówić głośno i na wiele sposobów. Aneta Sotoła była uprzejma stworzyć ze mną team, nie tylko rodzinny i zawodowy, ale też kajakowy. W oczekiwaniu na godzinę „zero” przyglądałyśmy się prognozie pogody — pełne optymizmu, bo w końcu poniedziałek był skąpany w słońcu. O 3:30 ze snu wyrwał mnie dźwięk budzika, otworzyłam oczy i byłam pewna, że śnię. Strugi deszczu za oknem i pytanie — co dalej... Kawa i decyzja. Mamy plan, działamy! I tak w ulewnym deszczu, zaczynając po godz. 4 (dodam w nocy!), przepłynęłyśmy najdłuższy odcinek — 27 km. Było fantastycznie i piszemy się na kolejne takie lub inne akcje! ♦