Dostęp do zawartości strony jest możliwy tylko dla profesjonalistów związanych z medycyną lub obrotem wyrobami medycznymi.

FotoFinder Adonia – praktyczne zastosowanie w kosmetologii

Autor:
Karolina Pitera, mgr

Adonia to urządzenie firmy FotoFinder, którego wyłącznym dystrybutorem na terenie całej Polski jest Consultronix i służy do analizy stanu skóry przed i po kuracjach kosmetycznych oraz zabiegach medycyny estetycznej. Szeroki wachlarz jego możliwości czyni go narzędziem niezwykle przydatnym w kosmetologii.

FotoFinder Adonia składa się z opartego na statywie oraz podłączonego do jednostki komputerowej aparatu fotograficznego o wysokiej rozdzielczości. Ustawienia aparatu kontroluje sterowanie komputerowe, dzięki czemu uzyskujemy tą samą, wysoką jakość dla każdego zdjęcia. Zasada działania urządzenia opiera się na zastosowaniu dwóch filtrów w obiektywie aparatu – równoległego oraz krzyżowego, które w precyzyjny sposób uwidaczniają wszystkie mankamenty skóry. W celu ułatwienia pomiarów, urządzenie zostało wzbogacone o funkcję nakładania obrazów Ghost, dzięki której zdjęcie zrobione jako pierwsze staje się ustawieniem wyjściowym dla następnego. W wyniku tego procesu w pierwszej kolejności pojawia się sylwetka wyjściowa w formie cienia, do którego należy ustawić pacjenta w taki sposób, aby nałożenie się zdjęć było idealne. W efekcie uzyskujemy wiarygodny pomiar oraz możliwość nałożenia na siebie obydwu obszarów mierzonych.

Adonia

Kolejnym atutem FotoFinder Adonii jest system archiwizacji zdjęć oraz inteligentna galeria. Wykonane zdjęcie natychmiast pojawia się na ekranie, a po naszej akceptacji zostaje włączone do galerii danego pacjenta wraz z datą jego wykonania. Zdjęcia sprzed kuracji zostaną automatycznie opisane jako Baseline, natomiast zdjęcia kontrolne jako Follow Up, co eliminuje ewentualne pomyłki. Mierzone obszary są zawsze takie same i znajdują się w tych samych miejscach, co ma na celu ujednolicenie pomiarów. Użytkownik ma jednak nadal możliwość manualnej korekty powierzchni, w przypadku niepoprawnie wykonanego zdjęcia.

Adonia wykonuje zdjęcia w trzech pozycjach – z przodu, z prawego oraz lewego profilu, co daje możliwość obrazowania całej twarzy. Oprogramowanie dokonuje analizy pięciu parametrów – zaczerwienienia, przebarwień, tekstury, liczby porów oraz liczby zmarszczek. Dla każdej mierzonej cechy otrzymamy dwa wyniki – ocenę bezwzględną oraz wynik odniesienia. Ocena bezwzględna, czyli tzw. wynik indywidualny, wykazuje dużą zmienność osobniczą i nie ma do końca zastosowania w skali porównawczej. Z kolei wynik odniesienia jest procentowym porównaniem w stosunku do bazy danych osób o podobnym wieku, typie skóry i tej samej płci. Wynik pojawia się na skali wraz z komunikatem, jaki procent osób w danym wieku posiada lepszy wynik. Niestety, pochodzenie, liczebność oraz cechy bazy nie są ujawnione przez producenta. Do minusów urządzenia należy fakt, że razem z kolejnym zdjęciem pacjenta odniesienia do bazy danych zmieniają się, co jest stosunkowo niekorzystne z punktu widzenia powtarzalności wyników. W następstwie zmieniającej się bazy, wyniki po kuracji kosmetycznej bywają nieadekwatne do wyników rzeczywistych.

Adonia daje również możliwość wizualizacji efektów zastosowanych kuracji. Jest też świetnym narzędziem dla marketingu: znakomita jakość zdjęć, możliwość ich zestawiania w trakcie kuracji kosmetycznych oraz wydruk raportów zdjęciowych. Urządzenie posiada opcję porównywania zdjęć wybranej części twarzy oraz jednoczesnego przybliżania obydwu obrazów z przed i po zabiegu. Przykładowe fotografie wykonane za pomocą urządzenia FotoFinder zaprezentowano na fot.1. Na fotografiach widać możliwości obrazowania rzeczywistego wyglądu twarzy, przebarwień oraz zmian naczyniowych, na przykładzie zdjęć przed makijażem korekcyjnym i po zastosowaniu fluidu kryjącego.

Dodatkowym atutem jest opcja zaimportowania do programu dostępnych w danym przedsiębiorstwie kosmetyków (tzw. Product Manager), które mogą w jasny sposób podpowiadać pacjentom, które z produktów będą najlepsze dla jego skóry. Sprzęt nie zajmuje dużo miejsca, i ma przyjazny interfejs. Obsługa urządzenia oraz jego oprogramowania jest łatwa i intuicyjna. Przejrzyste menu oraz łatwa obróbka uzyskanych zdjęć jest dodatkowym plusem. Minusem natomiast jest brak statywu podtrzymującego czoło, co utrudnia dokładne ustawienie głowy pacjenta w sposób identyczny jak podczas wykonywania pierwszego zdjęcia, mimo obecności funkcji „Ghost”.

Oprócz wszystkich wymienionych zalet dodatkowe unieruchomienie w pozycji czoła fotografowanego pacjenta oraz stałość bazy danych osób stanowiących grupę odniesienia przyczyni się z pewnością do szerszego zastosowania urządzenia do oceny skuteczności działania produktów i zabiegów kosmetycznych.

Autorzy
Karolina Pitera, mgr

Centrum Naukowo-Badawcze...