Adonia to urządzenie firmy FotoFinder, którego wyłącznym dystrybutorem na terenie całej Polski jest Consultronix i służy do analizy stanu skóry przed i po kuracjach kosmetycznych oraz zabiegach medycyny estetycznej. Szeroki wachlarz jego możliwości czyni go narzędziem niezwykle przydatnym w kosmetologii.
FotoFinder Adonia składa się z opartego na statywie oraz podłączonego do jednostki komputerowej aparatu fotograficznego o wysokiej rozdzielczości. Ustawienia aparatu kontroluje sterowanie komputerowe, dzięki czemu uzyskujemy tą samą, wysoką jakość dla każdego zdjęcia. Zasada działania urządzenia opiera się na zastosowaniu dwóch filtrów w obiektywie aparatu – równoległego oraz krzyżowego, które w precyzyjny sposób uwidaczniają wszystkie mankamenty skóry. W celu ułatwienia pomiarów, urządzenie zostało wzbogacone o funkcję nakładania obrazów Ghost, dzięki której zdjęcie zrobione jako pierwsze staje się ustawieniem wyjściowym dla następnego. W wyniku tego procesu w pierwszej kolejności pojawia się sylwetka wyjściowa w formie cienia, do którego należy ustawić pacjenta w taki sposób, aby nałożenie się zdjęć było idealne. W efekcie uzyskujemy wiarygodny pomiar oraz możliwość nałożenia na siebie obydwu obszarów mierzonych.
Kolejnym atutem FotoFinder Adonii jest system archiwizacji zdjęć oraz inteligentna galeria. Wykonane zdjęcie natychmiast pojawia się na ekranie, a po naszej akceptacji zostaje włączone do galerii danego pacjenta wraz z datą jego wykonania. Zdjęcia sprzed kuracji zostaną automatycznie opisane jako Baseline, natomiast zdjęcia kontrolne jako Follow Up, co eliminuje ewentualne pomyłki. Mierzone obszary są zawsze takie same i znajdują się w tych samych miejscach, co ma na celu ujednolicenie pomiarów. Użytkownik ma jednak nadal możliwość manualnej korekty powierzchni, w przypadku niepoprawnie wykonanego zdjęcia.
Adonia wykonuje zdjęcia w trzech pozycjach – z przodu, z prawego oraz lewego profilu, co daje możliwość obrazowania całej twarzy. Oprogramowanie dokonuje analizy pięciu parametrów – zaczerwienienia, przebarwień, tekstury, liczby porów oraz liczby zmarszczek. Dla każdej mierzonej cechy otrzymamy dwa wyniki – ocenę bezwzględną oraz wynik odniesienia. Ocena bezwzględna, czyli tzw. wynik indywidualny, wykazuje dużą zmienność osobniczą i nie ma do końca zastosowania w skali porównawczej. Z kolei wynik odniesienia jest procentowym porównaniem w stosunku do bazy danych osób o podobnym wieku, typie skóry i tej samej płci. Wynik pojawia się na skali wraz z komunikatem, jaki procent osób w danym wieku posiada lepszy wynik. Niestety, pochodzenie, liczebność oraz cechy bazy nie są ujawnione przez producenta. Do minusów urządzenia należy fakt, że razem z kolejnym zdjęciem pacjenta odniesienia do bazy danych zmieniają się, co jest stosunkowo niekorzystne z punktu widzenia powtarzalności wyników. W następstwie zmieniającej się bazy, wyniki po kuracji kosmetycznej bywają nieadekwatne do wyników rzeczywistych.
Adonia daje również możliwość wizualizacji efektów zastosowanych kuracji. Jest też świetnym narzędziem dla marketingu: znakomita jakość zdjęć, możliwość ich zestawiania w trakcie kuracji kosmetycznych oraz wydruk raportów zdjęciowych. Urządzenie posiada opcję porównywania zdjęć wybranej części twarzy oraz jednoczesnego przybliżania obydwu obrazów z przed i po zabiegu. Przykładowe fotografie wykonane za pomocą urządzenia FotoFinder zaprezentowano na fot.1. Na fotografiach widać możliwości obrazowania rzeczywistego wyglądu twarzy, przebarwień oraz zmian naczyniowych, na przykładzie zdjęć przed makijażem korekcyjnym i po zastosowaniu fluidu kryjącego.
Dodatkowym atutem jest opcja zaimportowania do programu dostępnych w danym przedsiębiorstwie kosmetyków (tzw. Product Manager), które mogą w jasny sposób podpowiadać pacjentom, które z produktów będą najlepsze dla jego skóry. Sprzęt nie zajmuje dużo miejsca, i ma przyjazny interfejs. Obsługa urządzenia oraz jego oprogramowania jest łatwa i intuicyjna. Przejrzyste menu oraz łatwa obróbka uzyskanych zdjęć jest dodatkowym plusem. Minusem natomiast jest brak statywu podtrzymującego czoło, co utrudnia dokładne ustawienie głowy pacjenta w sposób identyczny jak podczas wykonywania pierwszego zdjęcia, mimo obecności funkcji „Ghost”.
Oprócz wszystkich wymienionych zalet dodatkowe unieruchomienie w pozycji czoła fotografowanego pacjenta oraz stałość bazy danych osób stanowiących grupę odniesienia przyczyni się z pewnością do szerszego zastosowania urządzenia do oceny skuteczności działania produktów i zabiegów kosmetycznych.