Zza kulis. Felieton postpandemiczny. Prawie!

Autor: Andrzej Wyrobiec

Kategoria: Kultura i nauka Artykuł opublikowano w CX News nr 1/72/2022

Jeszcze całkiem niedawno pojęcie lockdownu zdawało się być abstrakcyjnym, niewielu o nim słyszało, a jeszcze mniej doświadczyło. Aż przyszedł marzec 2020! Niemalże z dnia na dzień musieliśmy odrobić lekcję ekonomii: wszyscy i od razu w wersji hardcorowej. Liczę jednak, że okres restrykcyjnych obostrzeń już za nami. Teatr Bagatela gra na pełnych obrotach przy komplecie widowni. Szanowna Publiczność tęskniła za sztuką, której może doświadczać bezpośrednio i jest to mocno krzepiąca konstatacja.

Trzeba jednak przyznać, że ilość materiałów związanych z kulturą, które ukazały się w wirtualnej przestrzeni w trakcie pierwszego ekstremalnego lockdownu, była ogromna. Ich obfitość i różnorodność pozwoliły wielu, w tym rzeszy odbiorców wcześniej niezbyt aktywnie uczestniczących w życiu kulturalnym, zapoznać się z najrozmaitszymi dokonaniami poszczególnych instytucji. W Bagateli sięgnęliśmy do swoich archiwów oraz na bieżąco przygotowywaliśmy interesujące wydarzenia udostępniane online. W rezultacie do tej pory na teatralnym YouTubie można słuchać przez 26 godzin (sic!) „Komediantki” Reymonta, „Ani z Zielonego Wzgórza” czy baśniowej klasyki dla dzieci. Czytają nasi aktorzy, którzy na przekór covidowym ograniczeniom z entuzjazmem i ogromną chęcią do pracy nagrywali w domach poszczególne odcinki. W czasie niegrania powstał także krótki film, będący oniryczną opowieścią o magii teatru nocą. Nasza wybitna aktorka Urszula Grabowska odkrywa pomieszczenia i zakamarki na co dzień pilnie strzeżone przed okiem widza. Najtrudniejszym, bo szalenie niestabilnym i nieprzewidywalnym okresem był czas od jesieni 2020, kiedy żaden teatr nie wiedział, jaką przyjąć strategię działalności. Niejasne i spóźnione komunikaty, zawieszanie, odwieszanie, 25% widowni, później 50%, teatry pierwsze do zamknięcia i ostatnie do otwarcia, słowem - spotęgowany chaos, w którym musieli odnaleźć się zarówno odbiorcy, jak i twórcy kultury. W Bagateli przyjęliśmy za dewizę słowa Wojciecha Młynarskiego i po prostu robiliśmy swoje. Graliśmy spektakle dla publiczności wtedy, kiedy to było możliwe, a reżyserzy w reżimie sanitarnym na 200% prowadzili próby spektakli. Mikołaj Grabowski wyreżyserował „Rewizora”, nagrodzonego na festiwalu komedii TALIA za wybitną kreację aktorską całego zespołu, Krzysztof Materna – dyrektor artystyczny – przygotował wieloobsadowe widowisko muzyczne „Bagatela śpiewa”, cieszące się od premiery ogromnym powodzeniem, a Marek Gierszał rozkoszną wycieczkę po C.K. Krakowie teatralnym wehikułem czasu w spektaklu „Pensjonat Pana Bielańskiego”. Pomimo wielce niesprzyjających okoliczności drugi lockdown był dla twórców okresem wytężonej i owocnej pracy.

Większość teatrów w trakcie zamknięcia bardzo intensywnie i z sukcesem dbała o podtrzymanie relacji ze swoimi widzami, ale życzę nam wszystkim: żadnych lockdownów więcej! ♦

Zobacz stronę. 

Więcej informacji na temat znajdziecie Państwo na stronie firmy CONSULTRONIX S.A.



Ostatnio opublikowane artykuły w kategorii Kultura i nauka:

Demokracja

Klejstenesowi do głowy nie przyszło, że za 2500 lat demokracja, której był ojcem chrzestnym, wciąż będzie najbardziej pożądanym ustrojem na świecie. W wydaniu ateńskim prawo głosu mieli tylko mężczyźni powyżej 18 roku życia, czyli ok. jednej czwartej mieszkańców. Dzisiaj byłaby to demokracja a’la Korwin-Mikke, od lat postulujący odebranie kobietom praw wyborczych. W międzyczasie Eklezję, gdzie podejmowano publicznie najważniejsze decyzje, zastąpiły parlamenty, a tam w naszym imieniu decyzje podejmują wybrańcy narodu - krok w stronę oligarchii? Jednym z fundamentów dzisiejszej demokracji przedstawicielskiej jest monteskiuszowska zasada trójpodziału władzy. Władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza MUSZĄ pozostać od siebie niezależne. Stany Zjednoczone jako pierwsze zapisały tę zasadę w konstytucji. Niespotykana wcześniej koncentracja kapitału, Internet, rozwój mediów (szczególnie mediów społecznościowych) dając nieograniczony dostęp do informacji, niestety nie gwarantują systemu ich walidacji. Otwiera to rządzącym i oligarchom różnorakie możliwości do manipulacji i szerzenia mitów, ale również do korupcji politycznej - zgodnie z rzymską zasadą „divide et impera”. Pomagają w tym coraz doskonalsze algorytmy, zamykając nas w „bańce informacyjnej”, podpowiadają nam treści zgodne z naszymi  przekonaniami i odcinają od odmiennego punktu widzenia. Paradoksalnie „im bardziej klikasz, tym bardziej jesteś zamknięty”.

Gaduławka. Cykl felietonów

W Krakowie na Kazimierzu ustawiono Gaduławkę. Jest to ławka, jak sama nazwa wskazuje, do gadania. Inicjatorzy tego pomysłu tłumaczą, że ławka jest głównie, jak to się teraz ładnie mówi, dedykowana ludziom starszym i samotnym. Napis na ławce zachęca: „Jeśli masz ochotę na rozmowę, usiądź na tej ławce i poczekaj, aż się ktoś dołączy”. I nic więcej. Nie ma określonego czasu wyczekiwania ani tematu rozmowy. I to błąd. Dobrze by było, określić czas oczekiwania. 

Lodówka i telewizor. Cykl felietonów

Ten felieton miał wyglądać całkiem inaczej. Szczerze mówiąc, chciałem wszystkich pocieszyć, że koniec końców, każdy głupi polityczny numer bardziej otwiera ludziom oczy, niż ich usypia. Widać to najlepiej u nas po efektach tzw. Polskiego Ładu. Ale żeby lepiej to zobrazować, opisałem pewne spotkanie sprzed lat, kiedy znajomi Rosjanie tłumaczyli mi, na czym polega praktyka sprawowania władzy metodą „lodówka i telewizor”. I, niestety, historia ostatnich dni dopisała do tego tragiczną glosę. 

Między sztuką figuratywną a nutką abstrakcji. CX ART

Consultronix SA już po raz drugi wsparł młodych artystów. Artur Wieczerzyński i Robert Nawe zostali laureatami organizowanego przez tę firmę konkursu CX ART, a ich obrazy trafiły do tworzonej od paru lat kolekcji sztuki.

W CX News nr 1/72/2022 opublikowano również: